Jumpgate AB har ingått ett förlagsavtal med den tyska förläggaren Daedalic Entertainment, som omfattar ett nytt större strategi-/överlevnadsspel för PC med planerad lansering under 2024. Spelet kommer att baseras på ett starkt varumärke. Mer information kommer att offentliggöras vid ett senare tillfälle.

Spelet kommer att utvecklas i Tyskland av gameXcite med stöd från Funatics och förläggas av Daedalic. Budgeten för spelet uppgår till ca 26,7 MSEK (2,4 MEUR) varav hälften kommer ifrån Daedalic och häften från det tyska bidragsprogrammet för spelutveckling. Utvecklingsbudgeten betalas ut vid uppnådda milstolpar i projektet fram till lansering. Spelintäkterna kommer att fördelas mellan parterna i enlighet med en fördelningsnyckel, som ger Jumpgate en betydande uppsida.

Avtalet förutsätter slutligt godkännande av det tyska spelutvecklingsbidraget samt licensavtal med ett starkt varumärke.

“Detta är det största projektavtalet som Jumpgate hittills har ingått och vi är särskilt glada över att ha hittat den perfekta förläggningspartnern i Daedalic, för vad som verkligen är ett passionsprojekt för oss. Vi fortsätter att exekvera vår strategi där vi samarbetar med starka tredje parter som kan bidra med projektfinansiering, samtidigt som vi arbetar med välkända egenägda eller licensierade varumärken för att skapa en attraktiv möjlighet för uppsida för både bolaget och våra partners.”, säger Harald Riegler, VD Jumpgate AB.

Harald Riegler VD, Jumpgate AB Telefon: 0705 – 54 73 33 E-post: harald@jumpgategames.se

Om Daedalic Entertainment

Daedalic Entertainment publicerar och utvecklar dator- och videospel för alla plattformar. Förlaget har ett varierat sortiment och erbjuder ett brett utbud av högkvalitativa spel, från klassiska äventyrs- och strategispel till flerspelarspel och rollspel. Daedalic Entertainment har över 90 anställda i sitt internationella team och utvecklar för närvarande en ny serie innovativa spel för konsoler, PC och mobila plattformar.

Bolaget är ett av de mest framgångsrika spelföretagen i Europa och har sitt huvudkontor i Hamburg. Daedalic är rekordvinnare av den tyska spelbranschens två viktigaste utmärkelser, med 32 titlar som vunnit det tyska utvecklarpriset (inklusive flera utmärkelser som ”Årets studio”) och tolv tyska datorspelspriser för spel som Deponia, Edna & Harvey, Silence, Shadow Tactics: Blades of the Shogun, Ken Folletts The Pillars of the Earth, The Long Journey Home och State of Mind. Bland de senaste succéerna finns Barotrauma, Unrailed!, Iratus: Lord of the Dead, Partisans 1941 med flera.

Studion i Hamburg utvecklar för närvarande The Lord of the Rings – Gollum (multiplattform). Äventyret berättar Gollums historia ur ett nytt perspektiv och är troget mot J.R.R. Tolkiens legendariska bok.

Om Jumpgate

Denna information är sådan information som Jumpgate AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 februari 2023 klockan 18:00 CET