Jumpgates portföljbolag gameXcite lanserar i dag remaster-versionen av det populära bybyggarspelet Asterix & Friends för PC, Android och iOS. Remastern är en fullständig relansering av  spelet som adderar ett omfattande nytt innehåll för spelarna att utforska: en ny kvinnlig karaktär med en mängd nya uppdrag, det nya spelmomentet Journeys, visuella uppgraderingar och nya sätt för spelaren att dekorera sin by.

Nya äventyr väntar spelarna i Asterix & Friends. Med remaster-versionen kan spelarna ge sig ut på resor och besöka Korsika, Spanien och Britannien tillsammans med sina hjältar. Fler destinationer kommer att läggas till under de kommande månaderna. Journeys är ett helt nytt spelmoment med fängslande och underhållande berättelser baserade på platserna, händelserna och humorn i de älskade seriealbumen.

Varje resa består av en omfattande serie av uppdrag indelade i fem delar med nio kapitel var, som görs tillgängliga i takt med att spelaren fullför de tidigare kapitlen och når nya nivåer av berömmelse i området. Genom noggrann planering och val av den bästa kombinationen av bybor, utrustning och förmågor kan spelaren lyckas med uppdragen och upptjäna landsspecifika valutor. Beroende på anseende och valuta kan spelaren köpa exklusiva föremål från området och förskönande objekt som ändrar utseendet på byn.

gameXcite har arbetat tätt med rättighetsinnehavaren Les Éditions Albert René för att skapa en ny karaktär för byn med engagerande uppdrag och berättelser. Gardenia, fru till byns smed, blir den första kvinnliga karaktären i spelet. Hon erbjuder spelaren 60 nya uppdrag att genomföra samt en ny byggnad i form av Gardenias trädgård.

Med remastern får spelarna också möjlighet att förändra utseendet på sina byar genom nya dekorativa föremål från spelmomentet journeys samt visuella uppgraderingar av byggnaderna som reflekterar framstegen som görs i spelet.

Asterix & Friends remaster har fått finansiering från det tyska federala ministeriet för transport och digital infrastruktur.

Asterix & Friends (Browser)

Asterix & Friends (Facebook)

Asterix & Friends (iOS)

Asterix & Friends (Android)

“Det är glädjande att äntligen kunna slutföra relanseringen av Asterix & Friends och kunna erbjuda spelets trogna publik en efterlängtad fördjupning av spelupplevelsen. Asterix & Friends har varit en mycket lönsam titel historiskt och med relanseringen ser vi goda möjligheter att spelet ska kunna bidra starkt till gameXcites kassaflöde och bli en nyckeltitel för Jumpgate framöver”, säger Harald Riegler, VD Jumpgate AB.

Asterix & Friends

Asterix & Friends är ett free-to-play online-spel tillgängligt för browser, Facebook, iOS och Android. En version för Amazon kommer i närtid. Spelarna kan bygga sin egen galliska by med hjälp av gamla bekantskaper som Asterix och Obelix och träffa nya spännande bybor. I guilds kan spelarna samlas med vänner för att bekämpa romarna tillsammans eller för att handla med varandra. Med det nya och spännande spelmomentet journeys kan spelarna ge sig ut på nya äventyr baserade på de välkända seriealbumen.

Les Éditions Albert René

Les Éditions Albert René etablerades 1979 av Albert Uderzo och äger alla rättigheterna till Asterixäventyren. Bolaget:

• förlägger de tidigare Asterixutgåvorna från Albert Uderzo sedan 1980 liksom de senare utgåvorna av andra serier skapade i samarbete med René Goscinny, som Jehan Pistolet och Oumpah-Pah;
  • Initierar nya projekt som filmer, animationer och nationella och internationella shower;
  • Hanterar de internationella immateriella rättigheterna för Asterixäventyren och tilldelar licenser för produkter och annonsering, inklusive nöjesparken Parc Astérix utanför Paris.

För mer information om Les Éditions Albert René, se www.asterix.com

Jumpgate AB är en oberoende spelgrupp som grundades 2011 och omfattar den Visbybaserade spelstudion Tableflip Entertainment samt Hamburgbaserade Tivola Games och gameXcite. Koncernen producerar och förlägger egna spel samt utvecklar spel och andra digitala produkter på uppdrag av externa företag. Gruppens bolag har etablerade samarbeten med starka industripartners och spännande produktportföljer med stor potential. Koncernen verkar på den globala marknaden, distribuerar sina spel världen över och har ett stort internationellt nätverk. För mer information se: www.jumpgategames.se