Jumpgates portföljbolag gameXcites nya spel Idle Asterix lanseras globalt för Android efter att ha mjuklanserats i utvalda länder i stängd beta och early access. Det är det första idle-spelet baserat på Asterix och Asterix-fans över hela världen kan nu njuta av spelet och samla sina favorithjältar på vägen. Idle Asterix har utvecklats i samarbete med rättighetshavaren Les Éditions Albert René.

“Vi är stolta över att kunna lansera gameXcites andra Asterix-baserade titel för våra dedikerade spelare. Android-versionen är nu ute och nytt innehåll och en iOS-version kommer under hösten. Spelet är innovativt och utvecklar idle-genren genom att addera samlarkort och roliga strider med romarna. Spelarna kommer att kunna samla och spela med sina hjältar från Asterix i ett underhållande spel som vi kommer att fortsätta att utveckla och optimera framöver”, säger Patrick Streppel, VD gameXcite och CPO Jumpgate AB.

Idle Asterix

I Idle Asterix hjälper spelarna de okuvliga gallerna och deras vänner att slå tillbaka mot Caesars senaste planer på att göra deras liv eländiga. På typiskt “idle spel”-manér bygger spelarna upp sin ekonomi genom att automatiskt skörda resurser för att få fler sestertier (spelvalutan). Det slutliga målet för respektive äventyr, som att rädda Dogmatix, uppnås genom att nå botten av kartan.

Spelarna får tillgång till och möjlighet att uppgradera hjältar genom ett system baserat på samlarkort. Dessa hjältar måste besegra anfallsvågor av romare innan nya resursfält blir tillgängliga. Hjältekort kan förvärvas genom att lösa uppdrag och utföra särskilda prestationer eller genom köp i spelet. Sestertier kan investeras i att uppgradera arbetare och fält för att maximera effektiviteten och göra hjältarna starkare.

Kombinationen av den avslappnande, casual spelupplevelsen från ett idle-spel med underhållande samlande av ikoniska hjältar skapar en unik spelupplevelse för så väl gamla som nya fans av Asterix och hans galliska vänner. Nytt innehåll i form av nya äventyr och regioner samt ett event-system och en iOS-version kommer att lanseras under de kommande månaderna.

Les Éditions Albert René

Les Éditions Albert René etablerades 1979 av Albert Uderzo och äger alla rättigheterna till Asterixäventyren. Bolaget:

• förlägger de tidigare Asterixutgåvorna från Albert Uderzo sedan 1980 liksom de senare utgåvorna av andra serier skapade i samarbete med René Goscinny, som Jehan Pistolet och Oumpah-Pah;
  • Initierar nya projekt som filmer, animationer och nationella och internationella shower;
  • Hanterar de internationella immateriella rättigheterna för Asterixäventyren och tilldelar licenser för produkter och annonsering, inklusive nöjesparken Parc Astérix utanför Paris.

För mer information om Les Éditions Albert René, se www.asterix.com

Harald Riegler VD, Jumpgate AB Telefon: 0705 – 54 73 33 E-post: harald@jumpgategames.se