- Nettoomsättningen under första kvartalet uppgick till 13 648 TSEK (16 400 TSEK).
- Rörelseresultatet före finansiella poster uppgick till -5 612 TSEK (-7 676 TSEK).
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till -5 950 TSEK (-10 976 TSEK).
- Resultatet per aktie uppgick till -0,519 SEK (-2,281 SEK) under perioden.
- Den 27 februari meddelades att spelstudion Tableflip Entertainment avyttras till studioledningen samt att styrelsen för Bolaget beslutat om ett omfattande kostnadsbesparingsprogram.
- Den 27 februari meddelades att Jumpgate ingått partneravtal om matchande extern finansiering för tre offentligt delfinansierade spelprojekt till ett totalt potentiellt värde om ca 30 miljoner kronor förutsatt att ansökningarna om offentlig finansiering godkänns.
- Efter perioden den 30 april meddelades att Jumpgates spel Grand Prix of Europe är färdigt för lansering i slutet av juli 2025 och att Steam-, Xbox- och Play Station-versionerna av spelet har godkänts av plattformägarna.
- Efter perioden den 7 maj meddelades att Bolaget upptar lån om totalt ca 13,6 MSEK (varav cirka 4,9 MSEK avser refinansiering av befintlig skuld), föreslår en riktad emission av teckningsoptioner till långivarna samt beslutar om en företrädesemission av aktier om ca 10,2 MSEK.
- Efter perioden den 7 maj offentliggjorde Bolaget styrelsens bedömning av den potentiella framtida försäljningen från de tre spellanseringar som planeras för andra halvåret 2025. Bedömningen avser intäkterna under de första tolv månaderna efter lansering av respektive titel, med beaktande av att lanseringarna sker vid olika tidpunkter och att intäkterna därför kommer att ackumuleras över tid, och utgör ett intervall på mellan 14 MSEK och 51 MSEK.
Med ”Bolaget” eller ”Jumpgate” avses Jumpgate AB med org.nr. 556842-4062. Uppgifter inom parentes avser föregående år.
Kommentar till delårsrapporten
Förbättrat resultat jämfört med föregående år
Det första kvartalet bjöd inte på några överraskningar och kom som väntat in ungefär i linje med det föregående kvartalet. Rörelseresultatet förbättrades betydligt jämfört med föregående år från -7,7 mkr till -5,6 mkr, en förbättring på ca 27 %. Även resultatet efter finansiella poster stärktes från -11 mkr till -6 mkr vilket motsvarar en förbättring på ca 46 %. Till följd av Bolagets kostnadsbesparingsprogram minskade rörelsekostnaderna med ca 13 % från 23,9 mkr föregående år till 20,9 mkr. För att komma tillbaka till ett positivt resultat krävs ökade intäkter, vilka väntas komma från nya externt finansierade spelprojekt följt av intäkter från spellanseringar under andra halvåret 2025.
Betydande offentlig finansiering tillgänglig för nya spelprojekt
Som tidigare har kommunicerats, öppnade det tyska programmet för offentlig finansiering av spelutvecklingsprojekt upp för nya ansökningar i slutet av 2024 och våra spelstudios har sökt om medel för flera nya projekt. Vi har kontraherat matchande partnerfinansiering på ca 16,5 mkr, som medför total möjlig finansiering på ca 30 mkr och vi förväntar oss att kunna kommunicera utfallet av ansökningarna inom kort.
Vid sidan av det är vi i dialoger och utvärderingsprocesser för flera potentiella större uppdragsavtal, som skulle medföra betydande intäkter vid positivt utfall. Arbetet fortsätter även med att säkra upp ett starkt externt IP och finansiering för vårt egenutvecklade spel med arbetsnamnet Battle Castles.
Finansiering försätter Bolaget i position att kapitalisera på kommande spellanseringar
För att tillföra rörelsekapital och delvis refinansiera befintlig skuld har lån tagits upp på ca 13,6 mkr och årsstämman föreslås emittera teckningsoptioner till långivarna (långivarna har rätt att kvitta fordran mot likvid för att utnyttja teckningsoptionerna, vilket gör att lånen i praktiken kan betraktas som konvertibellån). Räntan är lägre än för Bolagets tidigare lån och behöver inte utbetalas förrän vid utgången av låneperioden 31 dec, 2026 vilket har en positiv påverkan på kassaflödet. För att ge alla aktieägare möjlighet att delta i finansieringen följer vi upp lånet med en företrädesemission i juni månad med samma teckningskurs som för teckningsoptionerna.
Genom detta försätter vi oss i position att kunna exekvera årets tre nyckellanseringar, som alla planeras för det andra halvåret. Som tidigare kommunicerat bedömer styrelsen att de tre lanseringarna sammantaget kan tillföra Jumpgate betydande intäkter i ett intervall på 14-51 mkr utifrån tre scenarier under 12 månader från respektive lansering.
Först ut av de tre lanseringarna är kartracing-spelet Ed & Edda: GRAND PRIX – Racing Champions som nu är färdigställt och godkänt av distributionsplattformarna inför lansering i slutet av juli. Sedan följer en remaster av ett ännu icke utannonserat spel, som kommer att förläggas av THQ Nordic och därefter gameXcites Star Trek-baserade spel med arbetsnamnet Galactic Journey.
Vi arbetar fokuserat för att signera nya avtal avseende externt finansierade spelprojekt och bygger vidare på vår pipeline av egenutvecklade externt finansierade spelprojekt med hjälp av finansiella partners och offentlig finansiering.
Harald Riegler
VD, Jumpgate AB